עד לפני כמה שנים היינו רגילים לערוך קניות במכולות שכונתיות, בשווקים עירוניים ובחנויות לאורך רחובות העיר. שרשרת השיווק התאפיינה בחנות, דלפק, מוכר ולקוח. הכל היה אנושי, ידני והתמורה נעשתה ברובה בשטרות. מאז השתנו הרגלי הצריכה של הציבור. מודל השירות העצמי פלש לחיינו בסערה. הסופרמרקט החליף את המכולת, מרכזי קניות הופיעו בשולי העיר, כרטיסי האשראי החליפו את שטרות הנייר והמוכר בחנות הפך כמעט למיותר.

בעשור האחרון מתחולל לנגד עינינו מהפך אדיר בהרגלי הקנייה של הצרכן והאמצעים העומדים לרשותו. עולם הצרכנות עבר לעולם המקוון. יתרונו הגדול של המסחר המקוון טמון בכוחו לטשטש את הגבולות הפיזיים ולאפשר לכל אדם מסחר קל ונוח מכל מקום בעולם ובלחיצת כפתור.

במחקר שערכה Ebay בקרב 500 ישראלים עולה כי 97% מהישראלים קנו בשנה האחרונה בקניונים ו- 95% מהם קנו בשנה האחרונה באינטרנט.

מהפך הצריכה המקוונת הגיע גם לתחום החלפים לרכב ומציב אתגרים לא פשוטים בפני העוסקים בענף ובעיקר מול משרד התחבורה ורשויות המכס.

חלפים המוגדרים כבטיחותיים מיובאים בכמויות אדירות לישראל. לעומת היבואנים הרשומים במשרד התחבורה ומחויבים למסלול מוסדר של פיקוח, עמידה בתקנים בינ"ל, זיהוי וסימון, דרישת אחריות, הצהרות, מסמכים, מינוי מנהל מקצועי ואף דרישות מינימום לאחסון ושינוע, פועלת מערכת שאינה מחויבת לכל אלה - המסלול המקביל של יבוא אישי באינטרנט.

כאשר גובשה הרפורמה במשק הרכב שהתכנסה תחת הכותרת "חוק רישוי רכב" ידע משרד התחבורה, ברוב תבונה, לשתף בתהליך הניסוח את העוסקים בדבר.

כעת נמנע המשרד מלשתף את הגורמים בעלי הידע ומנסה בכוחות עצמו להתמודד עם הגל העכור של חלפים ללא תקן ופיקוח המציף את כבישי הארץ.

הכותב הוא חבר בחטיבת יבואני חלפים לרכב באיגוד לשכות המסחר, מנכ"ל ביתן ספרק סחר, משתתף בועידת cars2018