זה כבר מזמן לא סוד - העולם עבר לצרכנות דיגיטלית. אירועים כמו ה"בלאק פריידי" או "יום הרווקים הסיני" הם חגיגת קניות עולמית, אליהם מצטרף גם הצרכן הישראלי, ובגדול. אם בעבר כשרצינו לרכוש נעלים היינו ניגשים לחנות, מודדים, מביטים במראה ומתייעצים עם המוכרים, היום אנחנו פשוט מזמינים מהנייד וממתינים לחבילה.

ענף הרכב, אשר נחשב שמרני למדי, התעורר גם הוא ומנסה לסגור פערים עם התרבות הצרכנית הנוכחית. כשברקע מאיימת מהפכת הרכב האוטונומי, הענף עודנו מתמודד עם המהפכה שכבר שולטת כאן ושמאלצת אותו להסתגל למציאות של צרכנות חדשה.

הדור הצרכני החדש מכיל באמתחתו יכולת סקירה ברשת והשוואת מחירים אונליין ודורש נגישות מידית למידע מבוסס "חוכמת המונים" כדי ללמוד על איכות מוצר או שירות. בנוסף, השינוי הצרכני משפיע לא רק על אופן קניית כלי הרכב, אלא גם על ענף השירותים שלאחר הקנייה.

ענף המוסכים הוא דוגמה מצוינת לכך: הצרכן של היום מעדיף לקבוע תור לטיפול ברכב און-ליין במקום טלפונית, ואם בעבר היה צורך לגשת פיזית למוסך על מנת לקבל הצעת מחיר לטיפול או חלפים, היום יש פלטפורמות שמנגישות את המידע ואפילו עושות השוואת מחירים עם חלפים מכל העולם - הישר אל כף היד.

בשל כך, גם השחקנים הוותיקים הבינו שעליהם להתחבר למודלים העסקיים החדשים של אותן פלטפורמות. מוסכים רבים כבר שינו את הרגלי השיווק המסורתיים שלהם מתוך הבנה שהצרכן חדל להיות "צרכן שבוי", בין אם בסלולר או בתחום הרכב.

הצרכן החדש דורש לבחור בין חלופות, להשוות מחירים ולקבל מידע בשקיפות. הנאמנות לנותן שירות היא זמנית. מה שקובע היום הוא המוצר, השירות, כאן ועכשיו. חוקי המשחק השתנו. והעוסקים בענף שיאחרו להסתגל, סופם שיחדלו להתקיים ממנו.

 

הכותבת היא מנכ"לית "גלגלים", פלטפורמת השוואת מחירי טיפולים וחלפים לרכבמשתתפת בועידת cars2018