בשנים האחרונות מתרחשת בישראל התפתחות מרשימה בשימוש בטכנולוגיות בכלים אוויריים וקרקעיים ללא טייס או נהג, טכנולוגיות רכבים אוטונומיים ואבזור בטיחותי, חימוש מתוחכם, מערכות הגנה על סייבר ועוד. ולמרות זאת, חסרים אלפי טכנאים, הנדסאים ומהנדסים בצה"ל, בתעשיות ובענף הרכב; ובעיקר חסרים מורים לחינוך טכנולוגי ומקצועי. מדוע?

ישנה היענות נמוכה להצטרפות של ההורים והתלמידים לבתי הספר המקצועיים כתוצאה מתדמית נמוכה של החינוך המקצועי והזנחה של שנים. המצב כיום הוא שתלמידים המסוגלים והמתאימים ללמוד טכנולוגיה נמנעים מלהצטרף לבתי הספר המקצועיים. ואין אנו אפילו נוגעים בכך שאין שום עידוד כלל להצטרפות בנות ללימודי הטכנולוגיה.

האתגרים העומדים בפנינו בראש ובראשונה הנם בתחום החינוך המקצועי. נכון, חיל האוויר, חיל חימוש, חיל הים וחיל הקשר פותחים מגמות של שוחרים בבתי הספר התיכוניים, אך הם עדיין רחוקים ממילוי הפערים. על רקע הצורך הזה נחשפנו לפרויקט FIRST הבינלאומי.

FIRST (For Inspiration and Recognition of Science and Technology) הינו ארגון בינלאומי ללא מטרות רווח, ששם לו למטרה לעודד צעירים להיות המנהיגים של המחר בעולם המדע והטכנולוגיה, באמצעות תכניות רובוטיקה חדשניות, התנסות וחשיפה למדע, הנדסה וטכנולוגיה. תכניות אלו משלבות לצד רכישת הידע גם מקום לרגש וליצירתיות, ומטפחות כישורי חיים, ביניהם: בטחון עצמי, מנהיגות וערכים לשיתוף פעולה, עבודת צוות, התנדבות ומעורבות בקהילה.

כיום פועלות בישראל ארבע תכניות שונות המותאמות לבני 6 עד 18, בכ- 1,200 קבוצות ברחבי הארץ הפועלות אחרי שעות הלימודים. הקבוצות מתחרות בתכנון, בניית רובוטים והפעלתם; לפי חוקים הנקבעים מדי שנה על ידי צוות מומחים של FIRST ארה"ב. המצטיינים מתוכם מיצגים את המדינה בתחרויות הבינלאומיות בארה"ב. פרויקט FIRST פועל בהצלחה בזכות מורים, הורים וכ- 1,500 מתנדבים. הפרויקט ממומן באמצעות תרומות של אזרחים, קרנות לקידום החינוך, בנקים וחברות מסחריות, ראשי ערים, מועצות אזוריות ומשרדי החינוך, התמ"ס והמדע. בלעדי כל אלה לא היינו מגיעים להיקף הפעילות האדיר הזה.

הכותב הוא סגן נשיא לשכת המסחר ת"א והמרכז ויו"ר FIRST  משתתף בועידת cars2018