בימים אלה היה אמור להגיע חוק רישוי שירותי רכב לישורת האחרונה לקראת אישורו בוועדת הכלכלה של הכנסת.

השינויים הפוליטיים האחרונים הביאו את משרד התחבורה לפעול כדי שהצעת החוק שגובשה לא תרד לטמיון. הכוונה היא לדון מחדש במספר סעיפים ולהעלות את ההצעה לדיון במליאה עוד בכנסת הנוכחית.

משק הרכב, שמשרת את רוב הציבור, סובל מסימפטומים הדומים לשאר הענפים במשק הישראלי. ביורוקרטיה כובלת ושליטה של גופים כלכליים עוצמתיים מכתיבים רמות מחירים חסרות תקדים. משרד התחבורה והעומד בראשו, השר ח"כ ישראל כץ, פועלים לצמצומה בשנתיים האחרונות.

 

מאחורי הקלעים מתנהל מאבק שרק לעיתים רחוקות נחשף לתקשורת. יבואנים, מוסכים, שמאים, חברות ביטוח וליסינג, לוביסטים, נציגי מועצות ציבוריות, עמותות ושאר בעלי אינטרסים מגיעים בכל שבוע לאולם ועדת הכלכלה, עוקבים אחר הדיונים, ההצעות וההחלטות שישפיעו כמעט על כל בית בישראל.

 

בתחום החלפים, המרכיב המכריע בתחזוקת ותיקון הרכב, מבשר החוק עידן חדש. חרף הניסיון להציג את החלקים המקוריים כמספר אחת באיכות, אימץ משרד התחבורה את הגישה הרווחת בעולם – רק שוק פתוח וחופשי של חלפים, לאו דווקא מקוריים, תוך פיקוח ואכיפה של תקנים לחלקים הרלוונטים לבטיחות, יבטיחו מחיר הוגן ותחזוקה יעילה של הרכב.

דיונים רבים, התנגדויות של בעלי אינטרסים ותקשורת מטעם מוכיחים את המשמעות הדרמטית של החוק על העובדים בתחום הרכב ועל הנהג שנושא על גבו את העיוותים של משק הרכב בישראל.

יבוא רכב שלא דרך סוכן בלעדי, מחויבות למתן אחריות עולמית ללא תלות במקום הרכישה, חובת הצגת חלופות לטיפול ולתיקון, שקיפות במחירים, הסרת תקנים וחסמים ייחודיים לישראל – כל אלה יביאו את משק הרכב בישראל להידמות לשאר העולם ויאפשרו תחרות, מבחר חלופות ומחירי תחזוקה שפויים.

למרות פיזורה, הכנסת יכולה לאשר גם את החוק הזה שעומד מעל לכל אינטרסים פוליטיים ואינטריגות בין-סיעתיות.

יש לברך על מאמצי משרד התחבורה ושאר העוסקים במלאכה להביא לידי גמר את החוק המוצע.