תוכנית חדשה: מע"מ 0 למכונית משפחתית יחידה !

 "הרכב משפחתי" הפך בעשורים האחרונים למוצר צריכה בסיסי לכל משק בית בישראל. אדם בוגר המנהל משק בית, בוודאי אם הוא נשוי ועל אחת כמה וכמה אם יש לו ילדים, זקוק באופן בסיסי להחזיק כלי רכב: כדי לצאת ולחזור מהעבודה במהירות ויעילות, או כ"כלי עבודה", לצורך ניידות אישית וניהול משק הבית, כדי להסיע את ילדיו לצורך פעילויות חוץ-בית ספריות, חינוכיות וחברתיות, וגם כדי לבלות ולקיים אורח חיים משפחתי-מודרני ברמה סבירה.

אין ספק כי כיום משפחה המנהלת משק בית בישראל אינה יכולה להתמודד עם צרכי היומיום המודרניים-מערביים ללא כלי רכב משפחתי אחד לפחות בחזקתה.

הוצאות התחבורה למשק בית הן בטווח של 10-15% מסך כל הוצאות משק הבית הממוצע בישראל.

לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה לשנת 2012, בישראל כ-1.87 מיליון משפחות, שבהן בממוצע 3.72 נפשות. כמחצית מהמשפחות מורכבות מזוג הורים וילדים עד גיל 17.

אין זה פלא כי ל-76.1% ממשקי הבית עם ילדים יש מכונית אחת לפחות, וזאת לעומת 57.1% בלבד ממשקי בית ללא ילדים.

 

להחזקת הרכב המשפחתי יש תרומה ניכרת ל"יוקר המחייה" בישראל. רכיב המס על רכישת רכב חדש (מס קנייה ומע"מ) הוא בטווח שבין 90%-100% מהמחיר הסיטונאי ליבואן הרכב בישראל. נתוני רשות המיסים מעלים כי הכנסות המדינה ממיסי רכב הסתכמו בשנת 2013 בכ-8 מיליארד ש"ח. תשלומי מס אלו משולמים על-ידי כולנו, כחלק מהוצאות משק הבית.

ברור כי המדינה לא יכולה לוותר על הכנסות אלו ממיסים, ואינה יכולה לבטל בהינף החלטה את מס הקנייה על רכב (המגיע עד ל-83%).

יחד עם זאת, ניתן לחשוב על תוכנית פשוטה והגיונית שכולנו נרוויח ממנה, כפרטים וכציבור, ואוצר המדינה לא יפסיד הכנסה משמעותית ממנה ואולי אף יגדיל את הכנסותיה – "מע"מ 0 למכונית משפחתית יחידה":

כל משק בית משפחתי (זוג הורים, או משפחה חד הורית, עם ילד אחד או יותר, שגילם אינו עולה על 21 שנים) יהיה זכאי לרכוש רכב משפחתי אחד שמחיר המחירון שלו, אצל היבואן בישראל (כולל מע"מ) אינו עולה על 130,000 ש"ח (נכון לימים אלו), בפטור ממע"מ, או כפי שנהוג לכנות זאת כיום "במע"מ 0". אחת ל-5 שנים, יהיה זכאי משק הבית המשפחתי למכור את הרכב ולרכוש רכב חדש בפטור ממע"מ, בתנאים זהים.

כולם ירוויחו בצורה מעגלית: כל אחד מאתנו יוכל לנהל משק בית משפחתי בדרך סבירה ולשלם על רכב חדש 18% פחות (נכון להיום); הוצאות תחזוקת הרכב יפחתו – רכב חדש נכנס פחות למוסך; ממוצע הגיל של הרכבים שינועו על כבישי ישראל יהיה נמוך יותר – המשמעות היא יותר רכבים חדשים, בטיחותיים וידידותיים יותר לסביבה נעים על הכביש; יבואני הרכב ימכרו יותר כלי רכב חדשים; וסך כל הכנסות המדינה ממיסים יעלו, כי לכולנו יהיה יותר כדאי לקנות "רכב משפחתי" חדש.