בשבועות האחרונים חודשו הדיונים בוועדת הכלכלה על חוק רישוי רכב, רפורמת הדגל של משרד התחבורה. החוק אמור להסדיר את שוק הרכב ובכלל זה את ענף המוסכים. בישראל מעל 5,000 מוסכים מורשים, המטפלים מדי יום בכ-3,000 כלי רכב, עלות תיקון ממוצעת במוסך עולה על 1,000 השקלים ועל פי הערכות, סך ההכנסות הכולל בענף הוא כ-20 מיליארד ₪ בשנה.

כיצד המספרים הללו נוגעים לנהג הממוצע? מדי שנה, הוא משאיר במוסך כמה אלפי שקלים עבור טיפולים שוטפים, תיקונים שונים וחלפים. אחת המטרות המרכזיות של חוק הרישוי החדש היא לפתוח את השוק לתחרות ולהוזיל לנהגים את עלויות אחזקת הרכב. בהתחשב בכך שזוהי הכנסת השנייה הדנה בהצעת החוק, נראה כי הדיונים יימשכו עוד זמן רב.

בזמן שעוסקים בניסוח סעיפי החוק, ענף המוסכים, שעל פניו נראה שלא חל בו שינוי כבר שנים, מתחיל לנוע קדימה. הטכנולוגיה מתקדמת ונכנסת לענף בצעדי ענק. החל מאמצעים דיאגנוסטיים, מחשבי רכב מתקדמים וכלה בחדירת הרשת למוסך והשפעתה על תהליכי העבודה.

כניסת רשת האינטרנט למוסכים העניקה להם את היכולת לתקשר בקלות עם ספקי חלפים, נותני שירותים וגם עם לקוחות. המהפכה הזו מעצבת קשר חדש בין הצרכן למוסך. דבר זה, אינו מפתיע בהתחשב בכך שתהליך זהה התפתח, בשנים האחרונות, כמעט בכל תחום צרכני.

הצרכנים של היום מבקשים לקבל שירות מקצועי ושקיפות והם משווים ובודקים עלויות טרם הגעתם לחנות או לנותן השירות. כך גם בענף המוסכים. הם מעוניינים לדעת, עד כמה שניתן, מה מצפה להם לפני ההגעה למוסך ומה הם מקבלים במסגרת הטיפול/תיקון לרכבם. מצד אחד, הרשת מאפשרת לצרכנים גישה לפלטפורמות אינטרנטיות, להשוות הצעות ממוסכים, לבדוק עלויות, ללמוד ולהבין מה ההבדלים בין סוגי החלפים השונים ולהביע דעתם בגלוי ומהצד השני, מאפשרת למוסכים קטנים ובינוניים להגיע לקהלים גדולים יותר ולתת שירות טוב יותר. התחרות מתפתחת באופן טבעי. כך, שבו בזמן שבוועדת הכלכלה שקועים בדיונים ארוכים, השוק מכתיב באופן עצמאי חוקים המעצבים כללי משחק חדשים.

_________________________________

הכותבת היא מנכ"לית אתר "גלגלים", זירת מסחר לחלפים וטיפולים לרכב